• De Voorhof

    De Voorhof

    Verbonden met God  •  door het geloof  •  aan elkaar

    Lees meer

  • Kerkdiensten

    Kerkdiensten

    Iedere zondag houden wij twee kerkdiensten waarbij u van harte welkom bent!
  • Voor de kinderen

    Voor de kinderen

    is er 's ochtends crèche en een leuk programma

    Lees meer

Kerkdiensten

29
apr
De Voorhof
Tijd: 09:30

29
apr
De Voorhof
Tijd: 17:00

29
apr
Koningshof
Tijd: 18:30

Alle kerkdiensten

Welkom in De Voorhof de kerk van GKV Apeldoorn-Zuid
Welkom in De Voorhof
Welkom
Kijk live mee met onze kerkdiensten van GKV Apeldoorn-Zuid
Kijk Live mee!
Meekijken
Bekijk alle activiteiten in de agenda van GKV Apeldoorn-Zuid
Alle activiteiten
Agenda
Vragen over geloven - De Voorhof
Vragen over geloven?
Neem contact op


Preek A.M. de Hullu - Zondag 3 oktober 2008
predikant Apeldoorn-Zuid 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
    
Deze preek wordt u aangeboden voor eigen gebruik. De predikant vraagt u eerst contact met hem op te nemen als u deze preek wilt gebruiken voor andere doeleinden zoals het voorlezen in een kerkdienst of als studiemateriaal in verenigingsverband of anders.

Preek gehouden in een trouwdienst 
Liturgie
Welkom
Openingsbelijdenis
Groet
Psalm 103:5
Gebed
GK Gezang 158
Opwekking 518
Huwelijksformulier
GK Gezang 164
Huwelijksbevestiging
Gebed
Zegen
GK Gezang 10
1 Korinte 12
Psalm 139:1,2
Preek
GK Gezang 132:2,4,5,6
Gebed
GK Gezang 160
Collecte
Opwekking 585
Zegen
 
Preek
0. Handen en voeten
Jongens en meisjes, stel je voor dat je alleen een voet was, wat zou je dan kunnen doen? Hinkelen, lopen… Welke sporten zou je kunnen doen? Rennen, Voetballen… Maar er is ook een heleboel wat je niet zou kunnen doen. Als je geen handen hebt, kun je niets beetpakken, niet schrijven, niet computeren. Je kunt zelfs je laars of schoen niet uittrekken. Als je alleen een voet bent kun je overal komen, maar je kunt er bijna niets doen.
Stel je voor dat je alleen een hand was, wat zou je dan kunnen doen? Een heleboel.
Tekenen, schrijven, schilderen, timmeren, eten koken. Je kunt iemand een hand geven. Je kunt een schouderklopje geven. Je kunt iemand troosten. Maar als je geen voet hebt, dan kom je nergens. Dan komt er niks terecht van al die dingen die je met je hand zou kunnen doen. Niet tekenen, niet timmeren, niemand troosten. Want je komt er gewoon niet.
Handen en voeten hebben elkaar nodig. En zo is het nou ook met mensen. Mensen zijn heel verschillend. Je hebt echte voetenjongens, die kunnen heel goed voetballen. Maar soms heb je ook behoefte aan een hand die je troost als je een wedstrijd verloren hebt. Je hebt echte handenmensen, die b.v. heerlijk eten kunnen koken. Maar dan heb je ook voetenmensen nodig die aan tafel komen om het op te eten en te zeggen ‘Wat heb je dat lekker gekookt’.
Zulke heel verschillende mensen zie je ook op een feest als vandaag. Een feest vier je niet in je eentje. Je hebt verschillende mensen nodig die er samen een feest van maken. De één speelt piano en de anderen genieten er van. Een ander preekt, weer een ander is ceremoniemeester. Stel je voor dat iedereen zou preken, dan zou het geen feest worden. Of dat iedereen ceremoniemeester zou zijn. Wat een chaos zou het worden. Als verschillende mensen bij elkaar komen en iedereen doet waar hij goed in is dan maak je er samen een mooi feest van.

1. Door God de Vader als handen en voeten gemaakt
Dit is niet zomaar een leuk voorbeeldje wat ik hier bedenk. Leuk op een trouwdag, omdat twee verschillende mensen samen verder gaan en elkaar aanvullen. Het voorbeeld van de hand en de voet past mooi op een trouwfeest. Maar dat is nog niet de reden dat ik het juist in de kerk laat zien.
Dat is omdat het echt iets van God is. God is een God van woorden, van liederen,
van goede woorden en mooie liederen, en daar genieten we hier vanavond van. Maar Hij is ook de God van handen en voeten.
Het was zijn idee dat er een heleboel mensen zouden komen om er voor elkaar te zijn in het leven. Hij heeft, we hebben het gehoord, gezorgd dat er naast de eerste mens een tweede kwam, dat die samen kinderen kregen en dat er heel veel mensen kwamen. En nou is het slimme van God, of het wijze, dat hij gezorgd heeft dat dat niet allemaal mensen waren die alles konden. Als dat zo was, dan had iedereen genoeg aan zichzelf. Dan had je geen andere mensen nodig. Dan zou iedereen zijn eigen feestje vieren en dan zou er geen feest als vandaag komen. Op het eerste gezicht lijkt dat veel fijner. Je denkt misschien wel eens: kon ik dat en dat en dat ook allemaal maar. Maar God heeft je zo gemaakt dat er dingen zijn die je niet kunt, die anderen juist wel kunnen, zo dat je elkaar kunt helpen. Zo heeft God het plezier van samen mens zijn uitgevonden.
En God weet waar hij het over heeft, want God de Vader is God, samen met Jezus en met de Heilige Geest. Hij is een God van verbondenheid. En hij wil ook ons, mensen, het schepsel wat het meest op hem lijkt, van zulke verbondenheid laten genieten. Dat is een eerste reden waarom ik het er hier in de kerk over heb. Omdat God de Vader, de schepper, ons als handen en voeten voor elkaar gemaakt heeft.

2. Handen en voeten van het lichaam van Christus
Maar daar komt nog iets bij. God heeft het heel mooi bedoelt, maar het werkt niet altijd zo mooi. Dat heeft verschillende oorzaken. Bijvoorbeeld dat de hand neerkijkt op de voet. ‘Jij zit daar zo laag bij de grond. Wat kun jij nou helemaal? Lopen, voetballen, wat stelt dat nou voor.’ Elkaar vernederen. Elkaar niet waarderen. Wat ontbreekt het, ook tussen vrienden, ook in huwelijken nog veel aan waardering voor wat de ander heeft. Daarmee doe je die ander tekort en doe je God te kort die die ander gegeven heeft. Het is zonde…
Er is nog een andere oorzaak waardoor het niet zo mooi is. Onmacht. Het lukt niet. Je wilt wel, maar je mist de hand?igheid om een ander dichtbij te komen, aan te raken. Dat is geen zonde. Er is heel veel pijn tussen mensen door wat mensen elkaar aandoen, door zonde. Maar ook onmacht, doordat het niet lukt. Dat is wel een gevolg van de zonde. De zonde van de eerste mensen heeft de verhouding tussen God en zijn mensen zo beschadigt dat er ook tussen mensen allerlei pijn komt. Daar hoorden we ook over in het bijbelgedeelte. Lichaamsdelen, handen en voeten lijden pijn. En zo lijden ook mensen pijn. Lichamelijke en geestelijke pijn.
Dat ik dit in de kerk noem is omdat zulke pijn er mee te maken kan hebben dat je niet doet wat God wil. Maar vooral ook omdat God je er van wil bevrijden. Hoe Hij dat doet? Nou daarin zie je heel mooi dat hij een God van verbondenheid is. De Vader is God samen met de Zoon. Zij ervaren hoe mooi de perfecte verbondenheid is en willen dat ook ons laten ervaren. Daarom is God de Zoon één van ons geworden: Jezus. Als je zijn levensverhaal leest, dan zie je hem alle pijn lijden van de onverbondenheid tussen mensen: eenzaamheid, onbegrip, vernedering, haat. Hij werd door mensen en zelfs door God verlaten om te ondergaan, wat wij eigenlijk verdienen.
En zo verdient hij dat wij van God een nieuwe kans krijgen om als handen en voeten en heel verschillende mensen er voor elkaar te zijn en daar van te genieten. Hij begint met een kringetje mensen om hem heen, twaalf vrienden en hij nodigt je uit om daar ook bij te horen. Om een hand of een voet of een ander lichaamsdeel van zijn lichaam te zijn.

3. Elkaar tot een hand en een voet door de Heilige Geest
Ja, er zal later een nieuwe wereld komen waarin het samen zijn van mensen volmaakt zal zijn. Er komt een dag waarop we voor altijd op Jezus zullen lijken. Waarop we mensen zijn die er voor God en mensen zijn.
Maar in de kring rond de Here Jezus is daar nu al iet van te merken. In die kring, die begon met 12 jonge mannen en over heel de wereld uitgroeide. Hoe?
Daarover tenslotte. Dan noem ik naast de Vader en de Zoon ook de Heilige Geest.
Het is door de Heilige Geest dat je Jezus als Heer kunt erkennen. Dat Hij die mensen zo liefhad, waardeerde, hielp en tot hun recht liet komen, het over jou voor het zeggen heeft. Je waardeert Hem om wat Hij voor jou gedaan heeft. Hij stierf om jou het leven te geven. Dit leven. Met alles wat jij hebt en kunt en wat je niet hebt en niet kunt. Met ook mensen om je heen die iets hebben wat jij niet hebt en die missen wat jij nu juist wel hebt. In de kring van de Here Jezus, in de kerk is het de Heilige Geest die mensen zulke gaven geeft, heel verschillend en met al die verschillen aan elkaar verbind. Als een lichaam met lichaamsdelen die elkaar nodig hebben.
De gemeente van de Here Jezus is de plek waar twee mooie dingen bij elkaar komen: verbonden zijn met God en verbonden zijn met elkaar. Die twee horen bij elkaar. Je kunt overal met andere mensen omgaan. Maar dat je hier in de kerk ook samen de omgang met God meemaakt, maakt het sterker. Je kunt overal omgaan met God, maar dat je het in de kerk samen doet maakt je band met God sterker.
Juist waar zoveel moois bij elkaar is voel je ook de pijn als het niet goed is. Er is pijn, door wat we meedragen. Ook pijn door wat je elkaar aandoet: gebrek aan waardering, meeleven en liefde. En als een lid zulke pijn heeft, dan doet dat het hele lichaam pijn. Ja, je voelt het niet altijd, maar de pijn die je elkaar aandoet gaat ten koste van het functioneren van het hele lichaam. Daarom blijf je ook steeds vergeving nodig hebben. En de Heilige Geest. Die je leert al op Jezus te gaan lijken. Liefde, waardering voor anderen, meeleven en hulp, maar ook een ander tot zijn recht laten komen, b.v. door je te laten helpen.

En daarom (bruidspaar) is het zo mooi dat jullie vandaag hier gekomen zijn.
Want de God van handen en voeten, hij is het die ook jullie aan elkaar gegeven heeft. Hij is je Vader die je gemaakt heeft zoals je bent. Jullie werden, met alle verschillen geboren in Spakenburg en in Apeldoorn. Hij leidde jullie levensweg zo dat je elkaar tegenkwam en van elkaar ging houden. Het is zijn Zoon Jezus, die je een plaats geeft in zijn gemeente. Je mag leven door zijn dood. Het is de Heilige Geest, die je Gods liefde leert: De ander tot zijn recht laten komen en er voor elkaar zijn.
In de naam van de Here wil ik jullie toewensen dat jullie, met alles wat je bent en kunt, en tegelijk ook wat je niet hebt en van de ander mag ontvangen rijk bent met elkaar en met al die mensen om je heen.
Amen.
 

Afdrukken

Hem vertrouwen we

Met blijdschap vertellen we u de komst van Jezus Christus. Eerst op de aarde, en na zijn taak afgerond te hebben, in de hemel.

Wij vieren dit in onze kerkdienst tijdens Hemelvaartsdag en Pinksteren en u bent hiervoor van harte uitgenodigd om dit met ons mee te vieren!

Vier dit feest met ons mee!

  • Kennismaken met het christelijk geloof?

    Kennismaken met het christelijk geloof?
    De Alpha-cursus geeft heldere en aansprekende uitleg over het christelijk geloof. De cursus is vrijblijvend en gratis. Regelmatig start er in Apeldoorn een cursus.

    Lees meer

  • Tien minuten van je tijd!

    Tien minuten van je tijd!
    Ik wil je graag vertellen van mijn geloof.
    Niet van wat ik bén, maar van wat ik geloof!
    Graag tien minuten van je tijd om te lezen wat ik je graag wil vertellen!

    Lees meer

  • Bijbelgetrouwe kleurplaten

    Bijbelgetrouwe kleurplaten
    Al jaren bieden wij Bijbelgetrouwe kleurplaten aan die u vrij mag gebruiken bij Bijbel onderwijs in de kerk, de club, de school en bij u thuis.

    Lees meer

  • Ze staan voor u klaar!

    Ze staan voor u klaar!
    Mooie verrassende E-kaarten die u vanaf deze website kunt versturen.

    Lees meer

  • Volg ons op Facebook

    Volg ons op Facebook
    De Voorhof vind u ook op Facebook. Door ons te volgen blijft u op de hoogte van al het nieuws en meer!

    Lees meer

Wil je winnen?

Wees dan bereid om je volledig in te zetten.